Indra and Virochana | Indian Mythological Story


Prajapati, the creator of all living beings ,once said: “The Atman is beyond birth and death, beyond hunger and thirst and other afflictions. Those who can realize this through the grace of the guru can acquire everything in the universe.”

The gods and the demons came to know of this solemn pronouncement by Prajapati .The gods had many good qualities, but they also craved enjoyment. The demons were greed personified. Indra and Virochana, the respective leaders of the gods and the demons, went to Prajapati for instruction in the knowledge of the Atman.

Both Indra and Virochana became students. They lived as celibates and took care of the needs of Prajapati, their guru.They lived with the guru, waiting patiently for him to instruct them. But after  thirty-two years, he still hadn’t taught the manything. Then one day the guru asked them, “My sons, why have you come tome?”

“You have said that the knowledge of Atman can lead to the acquisition of everything. That’s why we have come to you—to get everything,” they replied.

The guru said: “The being which resides in the eyes is Atman. He is beyond death and fear .” Both students listened to the guru attentively. Seeing that they had not  understood him, the guru further said:“Go put some water in a container. Look at your own images in that water . If you fail to understand what I’m saying, please comeback.” Indra and Virochana did what they were asked. And, sure enough, they came back.

Guru: “What did you see in the water?”

The students: “We saw the images of our bodies. Our nails and hair have grown long.”

Guru: “Have your nails cut and your hair trimmed. Dress well, and then look again.”

The students obeyed. When they came back, they said, “Now our images look as graceful as we do.”
Guru: “This is the deathless Atman which is beyond fear.”

Content with this elucidation, the students took leave of the guru.

The Atman or consciousness is reflected in the mirror of the mind. The sense organs ,like the eyes, become aglow with the reflected consciousness. This was the import of Prajapati’s statement about “the being which resides in the eyes…” The students could not grasp this truth even after thirty-two years of study. Prajapati was amused. He muttered, “Demons or gods, whoever think that the body’s image is the Atman, will perish.”

Virochana pondered over his guru’s words .He mused: “The body and the limbs are reflected in the eyes as well as in water. So the body is the Atman. With a good physique, all things in the universe can be acquired. So the lesson is, we should take care of the body.”

Virochana returned to the demons and proclaimed: “Prajapati has taught me that the body is the Atman. Take care of the body, and you will get everything.” Eat, drink, and be merry—this then became the philosophy of the demons. Constant indulgence in luxury made them highly irreligious. Even today a person without devotion or charity is called demonic. To such a person, the body is the soul, and there is nothing more valuable than the body.
Indra was also on his way back to his kingdom. He too was glad that he had known the Atman. But an element of uncertainty threw a shadow over his mood of joy. He mused: “Our image changes with every change in our body; even when we change our clothes. If the body is destroyed, there will be no image of it. So how can this image be identical with the Atman which, according to Prajapati, is beyond death?” His mind was over cast  with doubt and gloom. He decided to cut short his journey and go back to Prajapati.

Prajapati feigned amazement: “Why have you come back, Indra? You were satisfied and went back home.”
“Holy Sir,” Indra said, “I find that I was  mistaken to consider the image of the body to be the Atman. It changes even when we change our clothes. If the body dies, its image is gone too. So it doesn’t seem right to identify this image with the Atman.”
“Indra, you are right,” assured Prajapati ,and added: “I shall explain everything. But live here as a student for another thirty-two years. Otherwise, it won’t be possible for you to grasp what I say.”

Years rolled on. Indra served his guru for another thirty-two years. Then one day, of his own accord, the guru said, “My child  , the being which moves through your dreams, enjoying many things, is the Atman.” Indra was satisfied and took leave of the guru. Indra’s mind had become much more refined and he was now admitted to a world of wholly new  thoughts. He mused: “We enjoy, no doubt ,many things in the state of dreaming. The defects of the body do not affect our pleasure in that state. But even in dream there is suffering. Sometimes we imagine that enemies are trying to kill us, or a tiger is chasing us, or some other calamity has be fallen us. So the being which moves through our dreams is evidently not beyond fear and affliction. How can that being be the Atman?”
Indra again cut short his journey to the domain of the gods. He could not go therein a confused state of mind. He came back to his guru and told him about his confusion. The guru asked him to live as a celibate for thirty-two years more. Indra obeyed his guru, because this confusion was a heavy load for him to bear.

At the end of the third term, after ninety-six years of celibacy and austerity, Prajapati solemnly told Indra: “My child, in the state of deep sleep we go beyond dream and become full of bliss. Our existence in that state is the Atman.”

Now Indra was happy. In deep sleep we go beyond all afflictions. So Indra came to the conclusion that the enjoyer of deep sleep would surely be the Atman. Once again ,Indra was on his way back to his kingdom.
But again a doubt arose in his mind. Once again he turned around and, returning to his guru, he said: “A person in deep sleep doesn’t seem to be conscious of him self. He isn’t aware of his surroundings. It seems as if he has been annihilated. It is difficult to consider that state to be the highest goal, namely, the Atman.”
Prajapati said: “You are right. A person in  deep sleep doesn’t attain to the Atman as a matter of course. I shall tell you everything in detail. But you’ll have to stay here for five more years.”

Ninety six years of austerity had rendered Indra’s mind capable of grasping subtle truths, but further refinement and culture were still needed for the realization of the grandest truth.

At the end of the fourth term Prajapati told him the subtlest truth, namely, the truth of the Atman. Prajapati said: “The states of waking, dreaming, and sleeping are not beyond the body, whether gross or subtle .The Atman, however, is beyond the body ,which is mortal. Through the body the Atman enjoys different things. The body remains within the clutches of pleasure and pain, but not the Atman, which is beyond all traces of mortality. Nothing can chain that Atman down.”

We are separate from our eyes; that is why we are able to see with our eyes. We are separate from our mind, so it is possible to think with it. When we come to know that , in essence, we are distinct from our body and our mind, then we are on the threshold of knowing the Atman. But the prerequisite for this knowledge is dispassion. Indra’s long period of austerity made him dispassionate enough to have this rare knowledge.

No comments:

Post a Comment