Story of Nachiketa - Indian Mythological Story


In ancient India, yajnas , or sacrifices, were very common. These were ceremonial offerings to the gods,for which variouskinds of food articles served as oblations.Once upon a time, a sage named Vajashrava was  performing such a yajna.

It was a very big affair. Many sages,&scores of scholars, had assembled in Vajashrava’s hermitage. This particular form of yajna requires one to give away all of his property to charity. And do not forget in those days one’s wealth was calculated by the number of cows one owned.

Nachiketa, Vajashrava’s teenage son, was watching the sacrifice. There was merriment and a festive mood all around, But the boy’s mood was different, and his truthful face showed it. Why? Because he was looking at the pathetic herd of cows his father had assembled for the sacrifice.

“Charity is a noble act,” the boy thought to himself, “and milk cows are of immense benefit to poor people. But my father has offered only his oldest and skinniest cows. These poor animals are so old that they will probably fall down and die of old age on their way home. One should not be miserly while making a show of generosity. This isn’t charity; it’s a lie.”

But Nachiketa was only a child. What could he do?  Well, he could at least offer himself as a part of the sacrifice. He went to his father and said,  “Whom will you give me to ? ” The sage was busy, being the man of the hour, and did not pay much attention to what his son was saying. But when Nachiketa kept repeating his question, he got annoyed and said:  “Whom do I give you to? I offer you to Yama, the god of death.”

Nachiketa hadn’t expected this. He thought: “Why such indifference ? Am I really so worthless? I am worthier than many of my father’s disciples. I might not be the best, but I’m certainly not the worst!” Even so, Nachiketa decided to go willingly to the abode of death so that his father could keep his promise.

Nachiketa told Vajashrava of his decision .For once, the sage actually heard his son. But surely he didn’t mean what he said !Nachiketa prevailed on his father to carryout the promise. He reminded him that ,because death is inevitable, one should cling to virtues like truthfulness. Truth, he said, is strong enough to survive the decay of the body. Nachiketa won the argument.

So with his father’s approval, Nachiketaleft his home for the abode of Yama. When he reached Yama’s palace, Yama was out on an errand. When he came back three days later, Yama was pleased to find the young guest waiting for him. He said: “You have lived in my house for three nights without food. So please ask for three boons—one for each night you have waited.” Nachiketa replied: “First of all, my father is anxiously waiting for me back at home. May he be calm, and may he recognize me and talk to me lovingly when I am with him again, and not think that I am a ghost. This is the first boon I pray for.”Yama readily granted this.

Then Nachiketa said: “I have heard that the inhabitants of heaven are very happy. There is nothing like disease, hunger or old age there. Please tell me in detail the sacrifice which enables one to go to heaven.”

Yama taught his young guest everything about the sacrifice, right down to the grade of bricks required for the altar. When Nachiketa was able to repeat the specifications verbatim, Yama was impressed by the boy’s intelligence. In fact ,Yama was so pleased that he declared that from then on, the sacrifice would be known as “Nachiketa.” Yama also gave him a necklace of jewels. Then he asked him what his final boon would be.

Nachiketa said: “I have a doubt about the fate of a human being after death. Some say that we survive the death of the body , but there are others who don’t hold this view. I would like to learn the truth from you. This is the third boon I ask of you.”

Yama was already pleased with the lad’s intelligence and self-confidence, but still ,he had to test whether his visitor was fit for the knowledge of the Supreme Self. So rather than granting the boon immediately ,he said: “On this matter, even the gods have doubts. This matter is highly subtle and not easily comprehended. Ask for something else.”

Nachiketa replied, “Since even the god shave doubts about this, and you are a rare instructor of this subtle knowledge, I consider no other boon to be worth praying for.”

Yama began to tempt the lad. He said: “I am a god whose will never fails. I can grant wealth and long life. I shall make you a ruler over a vast territory. Behold, I offer these dancing girls to you. They will sing and play to your heart’s content. And I’ll give you many other enjoyable things as well. These are what ordinary men are always yearning for, and now they are all yours. Just don’t ask me about the problem of death.”

But it’s no use asking a spiritual genius not to be curious about death. Natchiketa was not so easily tempted. He replied, “All these things you are offering are so fragile .Man’s life is also short and limited. He can’t be satisfied with wealth. Can a man who knows of higher goals be happy with even a long life of music and frolicking ?Man enjoys many things through the sense organs, but these organs, too, lose their power after some time. So my mind is not drawn to these ordinary enjoyments. I would rather have supreme knowledge.”

Yama realized that Nachiketa could not be fooled by the lure of wealth. The lad had passed his test. Yama was pleased to tell him about the subtle path of knowledge.

What Yama told Nachiketa is contained in the Katha Upanishad, which is a part of the Yajur Veda. Here are the fundamentals of Yama’s teachings:

The Atman, which is pure consciousness, lives in each of us; that is how we know that we are conscious. Our body and our mind appear to be conscious because of the pure consciousness that is our real essence , our real ‘I’, or Atman.
Without the sun, we wouldn’t see anything. But the defects of our eyes do not change the sun. Similarly, the defects of our body or mind do not limit the Atman.

We delight in enjoying external objects through our sense organs. But anyone who wants the knowledge of the Atman must check this natural flow of the senses outward, and instead come face-to-face with the indwelling Atman. A discriminating person concentrates on what is real, not what tastes good or feels good. Such an individual can direct his whole mind to the Atman.

The Atman is distinct from the body, the mind, and the intellect. Our body is like a chariot; we ride in it. The sense organs are like the horses, the mind the bridle. Our intellect is the charioteer trying to steer the chariot of the body. Ordinary people can’t follow the straight path because of their weak intellects and their uncontrolled minds.

No comments:

Post a Comment